Na czym polega kredyt w cross-sellingu?

13 listopada
13:02 2014

Na rynku kredytowym wiele instytucji zajmujących się pożyczaniem pieniędzy oferuje kredyty i pożyczki. Niewielu klientów wie, na czym polega kredyt w cross-sellingu.

Czym jest cross-selling i na jakich zasadach funkcjonuje? Operując językiem finansowym, to technika handlowa, która polega na sprzedaży określonego produktu lub usługi i jest powiązana z innym zakupem. Krótko mówiąc, transakcja wiązana. Najlepszym przykładem może być kredyt bankowy zespolony z założeniem rachunku bankowego. Po co banki stosują tego rodzaju chwyty? Celem jest uzależnienie klienta od banku i zmniejszenie ryzyka jego przejścia do konkurencji. Równie ważne są wymierne zyski z takich transakcji finansowych. Dlatego też często banki sprzedają kilka produktów w jednym opakowaniu, najczęściej promocyjnym, aby przyciągnąć do siebie jak najwięcej klientów.

Comperia.pl zaznacza, że bardzo często banki stosują cross-selling w kredytach hipotecznych. Na czym polega taka oferta? Klient decyduje się na kredyt hipoteczny w wybranym banku, bank z kolei proponuje obniżenie marży lub prowizji za jego udzielnie. W zamian oczekuje od kredytobiorcy, iż ten skorzysta dodatkowo z innych produktów, takich jak rachunki bankowe, karty płatnicze czy też ubezpieczenia na życie lub w razie utraty pracy. Trzeba jednak pamiętać, że sama zgoda na dodatkowe produkty nie wystarczy, bowiem najczęściej banki żądają aktywnego korzystania z tych dodatkowych produktów lub usług bankowych, co generuje kolejne koszty.

Dlatego zanim ktoś zdecyduje się na nabycie kredytu opakowanego w dodatkowe produkty czy usługi bankowe, powinien to dokładnie przemyśleć i przeliczyć. Może okazać się, że koszty dodatkowych wydatków mogą zniwelować oszczędności z promocji, jakie bank zaproponował swoim klientom. Często można odkryć, że dany produkt jest zupełnie niepotrzebny kredytobiorcy, ale ten musi z niego korzystać z racji podpisanej umowy. Warunki udzielania kredytów hipotecznych są dość rygorystyczne. Ponadto kredyty takie są bardzo kosztowne, dlatego każda promocja przyciąga klientów do banku. Na promocje trzeba jednak uważać, żeby nie okazało się, jak przy kredytach cross-selling, że koszty skorzystania z pożyczek przewyższą oszczędności promocyjne.